Loonkostensubsidie
Wat is een loonkostensubsidie?
Een werkgever kan loonkostensubsidie krijgen voor werknemers die in het doelgroepenregister staan of waar het vermoeden van een verminderde loonwaarde is. In beide gevallen zal er na de aanvraag een loonwaardemeting plaats vinden. Dan komt er iemand langs op het werk om te kijken hoe en hoe snel de werknemer werkt. Uit de loonwaardemeting zal blijken of er een verminderde loonwaarde is. Wanneer er sprake is van een verminderde loonwaarde dan krijgt de werkgever een subsidie op basis van de vastgestelde loonwaarde. Wanneer de werknemer nog niet in het doelgroepenregister staat en er recht is op een loonkostensubsidie dan wordt de werknemer alsnog in het doelgroepenregister geplaatst.
Wanneer komt u in aanmerking voor loonkostensubsidie?
U komt mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie als:
- De werknemer in de gemeente Roermond woont en
- De werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen en
- De werknemer geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt en
- De werknemer nog geen 6 maanden in dienst is en
- De werknemer in de 6 maanden voorafgaand aan de dienstbetrekking:
- Deelnam aan het praktijkonderwijs (pro) of het voorgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding, of
- Onder de doelgroep van de Participatiewet viel (een uitkering had op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw dan wel niet-uitkeringsgerechtigd was).
U kunt de loonkostensubsidie met eHerkenning aanvragen via onderstaande knop.
Loonkosten tegemoetkoming
Deze tegemoetkoming is bedoeld om kwetsbare mensen en jongeren een kans te geven op de arbeidsmarkt. Werk is namelijk belangrijk voor mensen. Het levert inkomen op en is goed voor persoonlijke ontwikkeling en sociale ontwikkeling. Het gaat hier om een tegemoetkoming van maximaal 6 maanden.
Met kwetsbare mensen bedoelen wij:
- Er mag voorafgaand aan de indienstneming gedurende 6 maanden geen betaalde werkzaamheden zijn verricht OF
- De werknemer is niet in het bezit van een startkwalificatie, OF
- De werknemer is ouder dan 50 jaar, OF
- De werknemer is een alleenstaande ouder
Andere voorwaarden zijn:
- Er is een arbeidsovereenkomst afgesloten voor ten minste 6 maanden EN
- De tegemoetkoming kan alleen betaald worden bij het eerste contract (niet bij een vervolgcontract)
U kunt de loonkosten tegemoetkoming met eHerkenning aanvragen via onderstaande knop.
Loonkostensubsidie of -tegemoetkoming aanvragen
U kunt de loonkostensubsidie of -tegemoetkoming met eHerkenning aanvragen via onderstaande knop.
Een schriftelijk aanvraagformulier kunt u aanvragen via een 'hulpvraag sociale zaken'.
Wilt u als werknemer een subsidie of tegemoetkoming aanvragen? Dat kan via Digid via onderstaande link:
Andere tegemoetkomingen
Persoonlijke ondersteuning
Hierbij kunt u denken aan:
- Jobcoaching
- Reiskosten voor een re-integratietraject en inburgering.
- Aanschaf van een vervoermiddel, bijvoorbeeld een fiets. Hierbij geldt een maximum van € 300,-. Deze vergoeding wordt eenmalig verstrekt.
Werkplekaanpassing
U heeft een aanpassing nodig op uw werkplek, hier verstaan we het volgende onder:
- Meeneembare voorzieningen, dit zijn bijzondere hulpmiddelen die een werkgever normaal gesproken niet in zijn bedrijf heeft, zoals bijvoorbeeld orthopedische schoenen, voorleesapparatuur, spraakversterkers of een aangepaste bureaustoel.
- Dienstverlening voor blinden, doven of motorisch gehandicapten (intermediare diensten)
- Aanpassingen op de werkplek.
Voor alle voorzieningen wordt een drempelbedrag van € 165,- gehanteerd. Voorzieningen die minder dan het drempelbedrag kosten worden niet vergoed.
Wilt u een aanvraag voor persoonlijke ondersteuning of werkplek aanpassing doen? Dat kan met eHerkenning via onderstaande knop.
Let op: U kunt ook de persoonlijke ondersteuning en de werkplek aanpassing samen aanvragen met onderstaand formulier.
Aanvraag persoonlijke ondersteuning en/of werkplekaanpassing
U kunt de tegemoetkoming persoonlijke ondersteuning en/of werkplekaanpassing met eHerkenning aanvragen via onderstaande knop.
Een schriftelijk aanvraagformulier kunt u aanvragen via een 'hulpvraag sociale zaken'.
Wilt u als werknemer een aanvraag doen? Dat kan via Digid via onderstaande link:
Contact
Bij vragen over onderwerpen van de afdeling sociale zaken kunt u eenvoudig online een afspraak maken. Klik daarvoor op de link ‘Hulpvraag Sociale Zaken’ hieronder. U kunt dan aangeven waar uw vraag over gaat. Een medewerker neemt dan binnen vijf werkdagen contact met u op.