Gemeente verbetert dienstverlening met nieuwe aanpak meldingen
Als er iets niet werkt, kapot is of overlast veroorzaakt in de openbare ruimte, kunnen inwoners dit melden bij de gemeente. Om de dienstverlening te verbeteren heeft de gemeente de aanpak van ‘meldingen openbare ruimte‘ slimmer georganiseerd. Niet alleen kunnen inwoners voortaan ook via de app ‘ZoGemeld’ gemakkelijk meldingen doorgeven, ook handelt de gemeente de meldingen nu helemaal digitaal af, waardoor het proces sneller is dan voorheen.
Niet alleen voor de melder is het eenvoudiger geworden om te melden, vooral het direct digitaal oppakken en afhandelen van de melding door de buitendienstmedewerker versnelt de aanpak. Deze medewerkers werken sinds maart met deze nieuwe aanpak. Ze zijn toegerust met een tablet om de meldingen zelf uit te lezen en de afhandeling te doen.
"Meldingen doen gaat nu sneller en makkelijker, onze mensen kunnen direct aan de slag; dát is hoe moderne dienstverlening werkt."
App ‘ZoGemeld’
Inwoners kunnen nog altijd via telefoon of website meldingen doorgeven. Er komt echter een nieuwe manier bij, de app ‘ZoGemeld’. Via deze app kunnen inwoners nauwkeurig de locatie van de melding doorgeven en een foto toevoegen. De melding komt direct bij de juiste medewerker terecht, die in het systeem aangeeft als hij de melding oppakt. Als de melding is afgehandeld, geeft de medewerker dat ook in het systeem aan. De melder ontvangt dan de mededeling dat de melding is opgepakt en afgehandeld. Met ‘ZoGemeld’ kan de inwoner de stand van zaken van zijn melding zelf volgen. Dit maakt de aanpak van de meldingen transparant en goed te volgen.
Gebruikersgemak voorop
De verbeterde aanpak van de meldingen is een project uit het meerjarenplan dienstverlening, dat de gemeenteraad in 2023 vaststelde. Verbetering van de dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties staat hierbij voorop.