Checklist 'Starten in Roermond'

Je wilt een eigen onderneming starten, leuk! Dat komt meestal niet zomaar uit de lucht vallen, vaak heb je een passie of iets waar je erg goed in bent waar je graag meer mee wilt doen.

De eerste stappen

  • Bedenk een goede, originele naam, passend bij je product of dienst
  • Kies in welke rechtsvorm je je bedrijf wilt gaan uitvoeren
  • Waar ga je ondernemen en ben je op zoek naar een pand?
  • Schrijf je tijdig in bij de KVK.

Vooronderzoek

  • Is ondernemen echt iets voor jou? Praat eens met andere ondernemers en goede bekenden over je plannen;
  • Onderzoek de verschillen tussen loondienst en zelfstandig; wat gaat er voor jou veranderen?;
  • Ben je geschikt om te ondernemen? Heb je de juiste kwaliteiten en eigenschappen, een goed netwerk om je heen? Test je (ondernemers)kwaliteiten, lees je goed in, vraag vrienden, familie, collega’s en doorzoek het internet, zodat je goed kan beoordelen of ondernemen ook echt wat voor jou is.

Verken de markt

Je start waarschijnlijk vanuit je passie voor een product of dienst. Ga eens na waar vraag naar is. Wat maakt jou onderscheidend? Dit is tevens een goede basis voor je ondernemingsplan.

  • Marktonderzoek uitvoeren; waar is behoefte aan, waar ligt een kans?;
  • Je klant en doelgroep omschrijven;
  • Waar ben je anders of beter in dan je concurrenten, wat maakt jou onderscheidend?;
  • Strategie bepalen.

Maak je ondernemingsplan

Een ondernemingsplan is je fundering, je basis. De bank vraagt vaak om een financiële onderbouwing, maar vergeet ook de rest van het plan niet.

Zorg ervoor dat je tenminste de volgende hoofstukken verwerkt:

  • Persoonlijk: motivatie, ambitie, kwaliteiten, passie, missie en visie
  • Bedrijf; algemene gegevens, bedrijfsnaam, reden ontstaan
  • De markt; markt, klant, concurrent, SWOT
  • Marketingplan; product, prijs, plaats, promotie, personeel
  • Financieel plan
  • Algemene en juridische zaken

Geldzaken

(Uur)tarief

Denk goed na en bereken hoeveel uur je denkt voor je bedrijf te gaan werken. Bedenk ook wat je minimaal aan inkomsten nodig hebt per maand en reken dit terug naar aantal uren, uurtarief en opdrachten of bestellingen die je dan nodig hebt om deze omzet te kunnen halen. Vergeet hierbij niet de reisuren en uren die je moet maken om je bedrijf te kunnen blijven runnen, denk dan bijvoorbeeld aan uren voor administratie en markting. Deze uren maak je immers ook voor
je bedrijf, al verdien je er geen geld mee.

  • Bepaal je uurtarief / prijs voor je product;
  • Bepaal je tarieven voor overige kosten (zoals reis- en parkeerkosten).

Financieel plan

Een onderdeel van je ondernemingsplan is een gedegen financieel plan. Bekijk welke zaken allemaal van belang zijn. Hulp kun je vinden op de website van KVK of de belastingdienst.

  • Verdiep je in de financiën, zorg voor een overzicht van de boekhouding, te
    gebruiken grootboekrekeningen, weet welke bedrijfskosten er zijn.
  • Heb duidelijk op een rij wat de eisen van de belastingdienst zijn aan de
    administratie. Je administratie dient tenminste te bestaan uit:
    • facturen: ontvangen facturen en kopieën van uitgaande
    • transactieoverzichten
    • kasadministratie
    • contracten en correspondentie met opdrachtgevers en leveranciers
    • urenadministratie
    • reisadministratie voor auto en/of openbaar vervoer
    • belastingen, zowel btw als inkomstenbelasting
    • modelovereenkomst
    • bedrijfscorrespondentie zoals brieven, e-mails, offertes, contracten, brochures etc.
  • Open een zakelijke rekening (indien vereist)

Financiering

Heb je geld nodig om je bedrijf te starten? Onderzoek de diverse mogelijkheden om je bedrijf te financieren en bekijk welke opties haalbaar zijn. Laat je goed adviseren over de mogelijkheden, bijkomende kosten en terugbetalingen. LIOF is de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Limburg en ondersteunt innovatieve ondernemers met advies, netwerk en financiering.

  • Regel een juiste financiering, passend bij jouw onderneming
  • Verken niet alleen bij de banken, maar onderzoek meerdere opties
  • Start je vanuit een uitkeringssituatie, dan kun je bijstand voor zelfstandigen (BBZ) aanvragen

Administratie

Een goede administratie is heel belangrijk. Zorg voor overzicht, structuur en houd dit goed bij. Plan de uren die je bezig bent met je administratie, naast je andere werkzaamheden, in.

  • Zet een boekhouding op
  • Bepaal met welk (boekhoud)programma je wilt werken
  • Bedenk of je hulp nodig hebt van een boekhouder en/of accountant
  • Houd je uren goed bij
  • Hoe bewaar je je administratie? Digitaal, papier, of allebei?

Facturen

Een offerte en factuur dienen aan een aantal voorwaarden te voldoen. Een goed boekhoudprogramma kan je hierbij helpen.

  • Stel een sjabloon op voor een voorstel en/of offerte
  • Stel een sjabloon op voor een factuur

Belastingen

Ze kunnen het niet leuker maken, wel makkelijker. Er zijn nogal wat regels waar een ondernemer zich aan dient te houden, maar de belastingdienst biedt hulp.

  • Download het handboek voor ondernemen van de belastingdienst
  • Aanmelding belastingdienst
  • Controleer of je btw plichtig bent, aan de hand van de diverse criteria. Zo ja:
    • Aanvragen BTW nummer
  • Verdiep je in de belastingaangifte voor ondernemers en de regels omtrent BTW
  • Controleer of je recht hebt op aftrekposten voor de inkomstenbelasting

Wetten en verzekeringen

  • Controleer of je bedrijfsnaam niet al in gebruik is
  • Controleer of er al patenten etc. op je product en/of dienst aanwezig is
  • Controleer ook meteen je domeinnaam
  • Wees op de hoogte van de regels omtrent AVG
  • Wees op de hoogte van de regels omtrent beeldgebruik

Verzekeringen

Tegen welke risico's moet of wil je je verzekeren?

  • Bedrijfsverzekeringen (controleer met welke je te maken hebt)
    • Rechtsbijstand
    • Opstal-, goederen- en inventaris
    • Beroepsaansprakelijkheid
    • Bedrijfsaansprakelijkheid
  • Stel leverings- en betalingsvoorwaarden op

Als ondernemer bouw je géén pensioen op. Onderzoek de mogelijkheden die voor jou van toepassing zijn en overleg eventueel met je verzekeringsadviseur. Ook zijn er andere verzekeringen die je voor jezelf moet regelen:

  • Pensioen
  • Ziektekostenverzekering
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • Overlijdensrisicoverzekering

Wettelijke eisen

Welke wettelijke eisen worden er gesteld aan je beroep en wat daarmee te maken heeft? ( denk aan huisvesting, afval etc.)

  • Voldoe aan de gestelde beroepseisen.
  • Kijk in de gemeente waar je onderneemt naar de wetten en regels omtrent bijvoorbeeld bestemmingsplan en benodigde vergunningen. Dit geldt ook wanneer je een bedrijf aan huis wilt starten. Zie hiervoor: roermond.nl/ondernemer.
  • Zie ook ruimtelijkeplannen.nlexterne-link-icoon voor meer informatie omtrent bestemmingplannen, ruimtelijke visies en algemene regels.

Klanten vinden en binden

De volgende en wellicht belangrijkste stap is het zoeken van klanten:

  • Denk goed na over de locatie van je bedrijf
  • Gebruik een duidelijke, logische en passende huisstijl en een sterk logo
  • Laat goede visitekaartjes drukken
  • Wees goed vindbaar op google
  • Bekijk of het voor jouw bedrijf zinvol is om een website en social media kanalen aan te maken
  • Schrijf je in bij diverse bijeenkomsten voor ondernemers
  • Onderzoek of het goed is om te gaan netwerken. Zijn er clubs waar jouw onderneming goed bij zou passen en je product of dienst goed zou kunnen “verkopen?”
  • Zorg voor een goede en regelmatige communicatie met je (potentiële) klanten
  • Maak een goede “elevator-pitch”

Werken met personeel

Het kan natuurlijk zo zijn dat je meteen gaat starten met personeel. Waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

  • Fiscale gevolgen als werkgever
  • In loondienst of als freelancer
  • Buitenlands personeel
  • Functieprofiel aanmaken
  • Arbeidsovereenkomst opstellen
  • Administratie opmaken en bijhouden
  • Overheidssubsidies aanvragen

Ondernemersvragen?

Overweeg jij een onderneming te starten in Roermond? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via starten@roermond.nl.