Gestelde vragen tijdens informatieavond Roerdelta

Vragen die tijdens de informatieavond in december 2023 gesteld zijn over:

Het dijkpark

Hoe hoog wordt de dijk?

Het hoogste punt van de dijk wordt aangelegd op ca. +23,15m NAP (inclusief de leeflaag). Met deze hoogte wordt in het gebied Roerdelta de hoogwaterveiligheid voor de komende 100 jaar geborgd, op basis van de huidige wettelijke landelijke norm voor de hoogwaterveiligheid (2017).

Komen er bomen op de dijk?

Ja. In het stedenbouwkundig plan wordt er rekening mee gehouden dat boven op de groene dijk een extra leeflaag van minimaal één meter grond wordt aangebracht. In deze leeflaag is het in principe mogelijk om bomen te planten en is ruimte voor andere voorzieningen als kabels en leidingen. Maar ook banken, prullenbakken, verkeersborden, paaltjes, lichtmasten en wandelpaden behoren tot de mogelijkheden. De inrichting van het openbaar gebied is onderdeel van het concept stedenbouwkundig plan en zal gedurende de planontwikkeling verder worden uitgewerkt.

Is het de bedoeling dat er bij het dijkpark horeca of andere ondernemingen komen?

In het huidige concept stedenbouwkundig plan zijn er op twee plaatsen een mogelijkheid voor bijzondere voorzieningen. Deze voorzieningen kunnen horeca zijn; geen ‘natte’ horeca zoals een café maar wel eetgelegenheden voor bijvoorbeeld lunch/diner, mits dit plaatsgebonden is of een  andere functie heeft die aansluit bij de visie die we voor ogen hebben met het gebied.

Wat is de invloed van het project op de grondwaterstand in de voorstad?

We verwachten dat de beoogde ophoging van het gebied weinig tot geen effect heeft op de grondwaterstromen. Nadat het ontwerp verder in detail is uitgewerkt, wordt door het waterschap en de projectontwikkelaar nader onderzoek gedaan naar het effect van het plan op grondwater en kunnen eventueel benodigde maatregelen worden getroffen.

De woningen

Hoe hoog worden de gebouwen?

Momenteel wordt er nog gestudeerd op de volumes van de bouwblokken. In het huidig concept stedenbouwkundig plan wordt een gemiddelde van 5 verdiepingen gehanteerd. Het gebouw op het Shelleiland wordt maximaal 15 bouwlagen hoog.

Hoe is de verhouding tussen woningen en groenvoorzieningen in de nieuwe wijk?

Ongeveer 40% van de nieuwe wijk wordt bebouwd en 60% blijft onbebouwd (groenvoorzieningen).

Vanuit de stad naar het water gezien, komt er dan eerst laagbouw en hoogbouw bij het water, en waarom?

De hoogte van de bebouwing die grenst aan de Voorstad Sint Jacob sluit aan op de bestaande bebouwing van 2 tot 3 bouwlagen. Dichter bij de Maas wordt de bebouwing geleidelijk hoger. Met deze hoogbouw aan de Maas bieden we ruimte voor wonen met uitzicht op het water. 

Worden de woningen huur of koop en voor welke doelgroep zijn ze (gezinnen of starters)? En worden deze doelgroepen ook betrokken bij de ontwikkeling van de woningen?

Het plan bevat een mix van grondgebonden woningen en appartementen voor verschillende doelgroepen. Momenteel kan er nog niets gezegd worden over het woningbouwprogramma zoals typologie/ plattegronden van woningen, verhoudingen koop-/huurwoningen en over koop-/huurprijzen. In de verdere planuitwerking zal hier meer duidelijk over worden. Wel kunnen we melden dat het plan een mix van grondgebonden woningen en appartementen bevat voor verschillende doelgroepen in een groene omgeving die de (binnen)stad Roermond met het water zal gaan verbinden. Daarnaast kijken we vanzelfsprekend naar het vastgestelde woonbeleid (Structuurvisie wonen midden Limburg 2022-2025 en Woondeal Middel Limburg) naar welke woonbehoefte er in de stad is en aan welke typen woonruimtes er behoefte is. Er is op dit moment geen CPO (collectief particulier opdrachtgeverschap) in het gebied gepland. We zijn in gesprek met initiatiefnemers die graag een CPO willen realiseren in het plan.

Wanneer wordt er gebouwd, en waar begint de bouw?

Qua planning gaan we ervan uit dat de voorbereiding op de bouw in 2026 start. De verwachting is dat dit  voornamelijk het grondverzet zal zijn. De bouw van de woningen start nog niet in 2026. Waar er precies wordt gestart met bouwen, wordt nog uitgewerkt aan de hand van het concept stedenbouwkundig plan. Dat is ook afhankelijk van procedures die nog doorlopen moeten worden, zoals de omgevingsplanprocedure en vergunningen.

Wordt de wijk energieneutraal?

Het uitgangspunt is om het gebied zo duurzaam mogelijk te ontwikkelen. Denk daarbij aan natuurinclusief bouwen, een manier van bouwen die rekening houdt met de natuurlijke omgeving. Er wordt waar mogelijk gezorgd voor voldoende infiltratie van regenwater. De woningen worden klimaatadaptief gebouwd, zodat ze goed bestand zijn tegen wateroverlast, droogte en hitte. En voor de energievoorziening streven we naar het gebruik van duurzame voorzieningen zoals zonnepanelen en warmtepompen.

Het verkeer

Is er nagedacht over bereikbaarheid/drukte tijdens de ochtend- en avondspits (incl. in- en uitrijden van parkeergarages) bij De Ster en de voorstad?

Met behulp van een verkeersmodel is op hoofdlijnen bekend hoeveel verkeer er extra bij komt als gevolg van Roerdelta. Mede op basis van die aantallen werken we momenteel aan een verkeerscirculatieplan, om te kijken wat de effecten zijn van de bereikbaarheid/drukte en welke maatregelen ten behoeve van verkeersveiligheid daar bij horen. Als het verkeerscirculatieplan gereed is, publiceren we het op deze webpagina.

Hoe wordt er omgegaan met verkeersveiligheid voor omwonenden en de school tijdens de bouwperiode?

Ten behoeve van de bouw worden veiligheidsplannen en afspraken gemaakt met de leveranciers van bouwmateriaal, om ervoor te zorgen dat de (verkeers)veiligheid wordt geborgd. Ook gaat de gebiedsontwikkeling in fases uitgevoerd worden. Op die manier proberen we de verkeersbewegingen gedurende de bouwperiode zoveel mogelijk te beperken.

Fase 2 wordt een autoluw gebied; hoe werkt dat met post- en pakketbezorging, verhuizingen of als er hulpdiensten nodig zijn?

Toegang voor dit specifieke verkeer is te allen tijde gewaarborgd. Hulpdiensten hebben via de hoofdpaden in het park speciale toegangen (bijvoorbeeld door middel van een sleutel). Verhuizingen kunnen plaatsvinden via de hoofdpaden en post- en pakketbezorging verloopt via de Voorstad Sint Jacob door middel van pakketpunten. De inschatting van al deze verkeersbewegingen tot 2030 is meegenomen in het verkeerscirculatieplan.

Tip: is het een idee om ook de voorstad autoluw te maken in de toekomst?

Roerdelta wordt deels ontsloten via de Voorstad en ook bestaande bewoners moeten natuurlijk van de weg gebruik kunnen blijven maken. Omdat gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer zal toenemen op De Ster, Voorstad Sint Jacob en de Burgemeester Höppernerlaan zal uit onderzoek moeten blijken welke aanvullende verkeersmaatregelen daar nodig zijn voor een vlotte en veilige doorstroom van het verkeer. De omgeving van BS Aan de Roer heeft hierbij speciale aandacht. Dit is onderdeel van het verkeerscirculatieplan waar we nu aan werken. 

Worden er ook fietspaden aangelegd?

In Roerdelta fase 2 mag gefietst worden op de gecombineerde wandel- en fietspaden. Er worden geen aparte fietspaden aangelegd.

Komt er een goede aansluiting met het reeds bestaande (fiets)verkeer in en door de voorstad?

De padenstructuur door het plangebied wordt aangesloten op onder andere de Voorstad Sint Jacob en op de bestaande fietsverbindingen naar Herten (Rode brug) en het Akcrospark. Zo ontstaat er een recreatieve route voor langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) langs het water. Omdat gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer zal toenemen op De Ster, Voorstad Sint Jacob en de Burgemeester Höppenerlaan zal uit onderzoek moeten blijken welke aanvullende verkeersmaatregelen nodig zijn voor een vlotte en veilige doorstroom van verkeer. De omgeving van BS Aan de Roer heeft hierbij speciale aandacht.

Parkeren

Waar parkeren booteigenaren of bezoekers van de haven?

De booteigenaren parkeren op de kop van de landtong of, bij piekmomenten, op een locatie buiten het plangebied. We onderzoeken momenteel een 5-tal locaties buiten het plangebied. Hierbij houden we rekening met eventueel een combinatie van locaties, gelet op capaciteit en spreiding van de parkeerdruk.

Wordt er straks op de gehele landtong geparkeerd of alleen op de kop?

Alleen op de kop van de landtong wordt straks geparkeerd. Op de overige delen van de landtong is alleen laden en lossen toegestaan.

Is er voldoende parkeergelegenheid rondom het gebied? De Maasboulevard is nu al druk en vaak vol, wordt dat ook meegenomen in de parkeerstudie?

In het plan is er rekening mee gehouden dat er voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd voor de parkeervraag die ontstaat door de realisatie van de woningen en de herontwikkeling van de haven. Momenteel werken we aan een verkeerscirculatieplan, om te kijken wat de effecten zijn van de bereikbaarheid/drukte. Als dit plan informatie gereed is, wordt het op deze webpagina gepubliceerd. Uitgangspunt is dat parkeren voor bewoners van Roerdelta fase 2 binnen het plangebied wordt opgelost. In combinatie met het aanbieden van enkele deelauto’s voor bewoners moet dit voldoende zijn om aan de parkeervraag van bewoners te voldoen. Dat geldt ook voor bezoekers van bewoners. Zij kunnen deels binnen het plangebied en deels buiten het plangebied parkeren. Havenbezoekers parkeren in principe op de kop van de landtong. Alleen voor piekmomenten wordt onderzocht of in de nabijheid van de haven een (of meerdere) alternatieve parkeerlocatie voorhanden zijn.

Wordt er ook gekeken naar de mogelijkheid om de parkeersituatie om het plangebied te verbeteren? Dit in verband met buitenlandse bezoekers die geen Nederlands kunnen lezen en niet weten waar je wel en niet mag parkeren.

Hier is in het verleden reeds aandacht aan besteed, op dit moment wordt het parkeerregime met voldoende bebording aangegeven. Van buitenlandse bezoekers mag verwacht worden dat ze zich op de hoogte stellen van de betekenis van Nederlandse verkeersborden, anders lopen zij het risico om bekeurd te worden. In het plangebied zal nieuwe bebording geplaatst worden conform het geldende parkeerregime.