Terrasvergunning
Als u bij uw horecabedrijf een terras wilt maken, heeft u een vergunning nodig.
Hoe vraag ik een terrasvergunning aan?
U kunt uw aanvraag eenvoudig indienen via bovenstaande online formulieren. Een aanvraag op papier is ook nog mogelijk.
- Voor de aanvraag heeft u nodig:
- Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier terrasvergunning. Deze vindt u onderaan deze pagina.
- Plattegrond op schaal van het terras en de ligging ten opzichte van uw horecabedrijf.
- Documentatie en foto's over de terrasinrichting: meubels, parasols, schotten, plantenbakken.
- Stuur de aanvraag naar:
Gemeente Roermond, cluster Vergunning, Toezicht en Handhaving,
Postbus 900, 6040 AX Roermond. - De gemeente beslist binnen 8 weken over uw vergunning. Let op, dit kan verlengd worden als niet alle benodigde informatie en beeldmateriaal is ingediend.
Aanvraagformulier terrasvergunning
Communicatie via berichtenbox jeleefomgeving.nl
Tijdens de behandeling van een aanvraag omgevingsvergunning, conceptverzoek of melding kunnen wij gebruik maken van een portaal waarmee we op een betrouwbare en veilige manier met burgers en bedrijven kunnen communiceren. Het portaal betreft de berichtenbox van jeleefomgeving.nl.
Als u een aanvraag (omgevings)vergunning, conceptverzoek of melding heeft ingediend kunt u (en eventueel de gemachtigde) tijdens de behandeling een e-mail ontvangen van noreply@jeleefomgeving.nl met als onderwerp: Bericht van Gemeente Roermond. Na klikken op ‘bekijk uw bericht’ ontvangt u via uw mailbox een inlogcode.
Let op, onze berichten kunnen gezien worden als ‘Ongewenste e-mail’ in uw mailbox. Via de berichtenbox zijn hier de door ons verstuurde documenten te bekijken en te downloaden.
Voorwaarden
- U heeft een drank- en horecavergunning of een exploitatievergunning.
- Uw terras voldoet aan de algemene voorschriften behorende bij een terrasvergunning zoals opgenomen in ons terrassenbeleid.
- Kijk hier op overheid.nl voor het terrassenbeleid van de gemeente Roermond
Afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse kunnen aanvullende voorschriften worden gesteld ter voorkoming van overlast voor de gebruikers van het in de nabijheid gelegen onroerend goed. Deze aanvullende voorschriften kunnen onder meer betrekking hebben op:
- het opslaan van terrasmeubilair
- het sluitingsuur, ter voorkoming van overlast
- de openingstijden in verband met laden en lossen
Aan te leveren gegevens
Om uw aanvraag compleet te maken en zo snel mogelijk in behandeling te nemen, vragen wij u de volgende gegevens bij indiening aan te leveren;
- Foto's van het terrasmeubilair. Let erop dat de stoelen alleen in rotan of rotanlook uitgevoerd mogen zijn.
- Foto's/beeldmateriaal van de terrasafscheidingen met afmetingen. Let erop dat deze maximaal 150 cm hoog mogen zijn, het ondoorzichtige gedeelte maximaal 75 cm hoog en reclame alleenop het ondoorzichtige gedeelte mag worden aangebracht.
- Foto's/beeldmateriaal van de parasols met afmetingen in uitgedraaide toestand.
- Een duidelijke plattegrond op schaal van het terras ten opzichte van de gevel met daarop alle bovengenoemde objecten ingetekend.
De procedure
- U dient een verzoek tot een terrasvergunning in met alle benodigde informatie en beeldmateriaal (foto’s) die de gemeente nodig heeft voor een beoordeling;
Zie hierboven vermeld wat u moet indienen.
- De APV-medewerker van de gemeente beoordeeld of alles compleet is en zal de aanvraag agenderen op de commissie-vergadering van de adviescommissie Omgevingskwaliteit voor een beoordeling.
- Nadat de commissie deze aanvraag heeft beoordeeld kan de commissie nog verdere vragen of informatie nodig hebben. Dan zult u een brief ontvangen met het verzoek om de aanvraag aan te vullen.
- Als alle benodigde informatie binnen is, zal de aanvraag opnieuw beoordeeld worden door de adviescommissie Omgevingskwaliteit in hun vergadering.
- Wanneer alle informatie juist is en alles voldoet aan het terrassenbeleid kan de commissie een positief advies afgeven en kan de APV-medewerker de vergunning afgeven.
- Mocht uw aanvraag echter niet aan alle voorwaarden voldoen en vanuit de commissie volgt een negatief advies, kunnen wij uw aanvraag weigeren.
Kosten
- De vergunning kost € 33,70.
- De kosten voor het gebruik van de openbare ruimte zijn afhankelijk van de grootte.
Meer informatie
- Meer informatie over de terrasvergunning vindt u op ondernemersplein.kvk.nl.