Project: reconstructie Singelring fase 3

28 november 2024
Projecten

Samen met de buurt is de reconstructie Singelring fase 3 in voorbereiding. Het project reconstructie Singelring fase 3 is de laatste en afsluitende fase van de reconstructie van de ring van singels rondom het historische hart van Roermond.

Vervolg van project

Nu het plan voor de reconstructie van de Singelring Fase 3 definitief is, wordt dit omgezet naar een gedetailleerd, technisch uitvoeringsontwerp. Het uitvoeringsontwerp wordt een onderdeel van het contract voor de uitvoering. In dit contract worden ook opgenomen het saneringsplan voor het verontreinigde deel van de bodem en eisen aan de uitvoering. Met diverse partijen wordt overleg gevoerd over de detaillering van het ontwerp en de uitvoering van het werk. Onder meer hulpdiensten, nutsbedrijven, de Minderbroederskerk en aanliggende bedrijven zijn hierbij betrokken.

Gepland staat het uitvoeringscontract begin 2025 gereed te hebben om via een aanbesteding een aannemer voor het werk te gaan selecteren. In de tweede helft van 2025 zou dan de uitvoering van het werk starten. Voordat tot uitvoering kan worden over gegaan moeten er eerst diverse vergunningen worden verleend en verkeersbesluiten zijn genomen.

Definitief plan vastgesteld

Op 4 juli 2024 heeft de gemeenteraad unaniem het definitief plan voor de reconstructie van de Singelring Fase 3 vastgesteld. Voorafgaand is het plan behandeld in de commissie van 19 juni 2024. Conform de besprekingen in commissie en raad wordt het inrichtingsontwerp nog op enkele punten aangepast.

Met het vaststellen van het definitief plan is een belangrijke stap gezet in de voorbereidingen. Op basis van het vastgestelde definitief plan gaan de voorbereidingen nu in de richting van het in uitvoering krijgen van de Reconstructie Singelring Fase 3.

Speciale dank is er voor de leden van de klankbordgroep die zich vanaf juni 2022 hebben ingezet om gezamenlijk tot een zo goed mogelijk plan te komen. Met de klankbordgroep wordt ook nog de uitvoering besproken.

Definitief plan

Het definitief plan zoals vastgesteld door de gemeenteraad bestaat uit de volgende documenten:

  • Ontwerpnota ontwerp Singelring Fase3 
  • A4 overzicht van het definitief plan
  • Plan vergroenen Singelring-oost

De ontwerpnota omvat: 

  • Een korte beschrijving van de historie en de opgave.
  • Het gevolgde proces en de gevoerde communicatie.
  • Hoe vanuit de Visie is verder gegaan.
  • De onderbouwing van gemaakte ontwerpkeuzes.
  • Het definitief inrichtingsontwerp voor Fase 3.
  • Materialisering van bijzondere locaties.
  • Schetsontwerp compensatie parkeerplaatsen. 
  • Schetsontwerp vergroenen Singelring-oost (Willem II Singel – Godsweerdersingel).

Update 28-11-2024: De gemeente Roermond is van plan de Molenstraat en een gedeelte van de Neerstraat te herinrichten als onderdeel van het project Reconstructie Singelring Fase 3. 

Wilt u op de hoogte blijven van dit project?

Als u op de hoogte wilt blijven van het verloop van dit project kunt u zich via onderstaand formulier aanmelden voor onze nieuwsbrief.

Met deze nieuwe aanmeldmethode voor de nieuwsbrief is het aanmelden per email niet meer nodig. Indien u zich al eerder heeft aangemeld hoeft u dit niet opnieuw te doen. 

Aanmelden nieuwsbrief Singelring

Meer informatie

Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met:  

Onderstaande bewonersbrief is verstuurd aan de bewoners en ondernemers van de Singelring e.o. 

Wat is er al gebeurd?

Hieronder vindt u wat er binnen het project Reconstructie Singelring Fase 3 al is gebeurd aan de hand van eerdere berichten op deze projectpagina. Ook vindt u hier de klankbordverslagen. 

Vervolg na de inspraak

Na de inspraak heeft het college van burgemeester en wethouders een besluit genomen over het aangepaste plan en de beantwoording van de inspraakreacties. Alle ontvangen reacties zijn zorgvuldig beoordeeld en beantwoord. Waar nodig is het ontwerp aangepast. Iedereen die een inspraakreactie heeft ingediend heeft hierop van het college van B&W schriftelijke een reactie ontvangen. Het aangepaste plan is ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Roermond. 

Inspraakreacties

Op 13 december 2023 vond de inloopmiddag plaats waarbij het inspraakplan ter inzage lag. We waren verheugd om ongeveer 100 belangstellenden te verwelkomen, en we hebben positieve feedback ontvangen op het inspraakplan.
In totaal hebben we 17 inspraakreacties ontvangen, waarvan er één is ondertekend door 47 verschillende personen. Een aanzienlijk deel van deze reacties heeft betrekking op het aantal parkeerplaatsen in het ontwerp van de Singelring en de nieuwe parkeerplaatsen in Deemselstraat, Akcros en Molenweg.
Andere opmerkingen betreffen onder meer fietsvoorzieningen, bereikbaarheid van het grote particuliere parkeerterrein aan de Minderbroederssingel, archeologische vondsten en de visualisatie daarvan, evenals de inrichting van het Zwartbroekplein. Ook zijn er zorgen geuit over zaken die spelen tijdens de uitvoering, zoals parkeermogelijkheden, sluipverkeer en het waarborgen van eventuele schade aan woningen en bedrijfspanden.
Het inspraakplan omvatte ook de vergroening van de Singelring-Oost, waarop één inspraakreactie is ontvangen. 

Inspraakplan

Het inspraakplan heeft ter inspraak gelegen vanaf 6 december 2023 tot en met 12 januari 2024. Op 13 december 2023 was er een openbare inloopmiddag in het stadhuis. 

Vastgestelde Visie Singelring Roermond

De gemeenteraad heeft eerder al besluiten genomen om voor eenheid en herkenbaarheid van de Singelring te zorgen. Daarvoor heeft de gemeenteraad de Visie Reconstructie Singelring en de Materialisatie Singelring vastgesteld. Andere vertrekpunten voor dit project komen uit het Mobiliteitsplan, het Verkeersveiligheidsplan, de Groenvisie en het gemeentelijk rioleringsplan. 

De Visie Reconstructie Singelring omschrijft het gewenste toekomstbeeld. Deze visie wordt uitgelegd en onderbouwd in de twee visiedocumenten. Deel A bevat de Visie, beschrijft het tot stand komen van de visie en geeft de eerste uitwerking voor de verschillende onderdelen van de Singelring. In deel B van de visiedocumenten staan de achtergronden van de visie. 

Wat is het projectplan?

De voorbereiding van het project Reconstructie Singelring Fase 3 bestaat uit drie opeenvolgende trajecten: De kaders, het ontwerpen en het contract. Na deze voorbereiding volgt de aanbesteding en uitvoering van het werk. 

Traject 1: De kaders

In het stellen van kaders is met het vaststellen van de nota Ontwerpkaders een belangrijke stap gezet en is in november 2022 overgegaan naar het ontwerpen. 

Traject 2: Het ontwerpen

Vanuit de vastgestelde nota Ontwerpkaders wordt een ontwerp gemaakt voor de openbare ruimte binnen het projectgebied. In het ontwerpen wordt, samen met de klankbordgroep, bepaald hoe de nieuwe situatie eruit gaat zien. Waar komen bijvoorbeeld parkeerplaatsen, fietspaden, verlichting, bomen en groen. Onderdeel van het ontwerpen is het laten vaststellen van de projectkaders inclusief financiering door de gemeenteraad. 

Het gemaakte concept ontwerp wordt ter inspraak gelegd zodat iedereen het kan bekijken en er op kan reageren. Gelijktijdig wordt vooruitgekeken naar de uitvoering en worden eisen en wensen verzameld om het werk te kunnen maken. Na de inspraak wordt het ontwerp aan het bestuur ter besluit voorgelegd. Het ontwerpen eindigt met een vastgesteld inrichtingsplan voor de openbare ruimte binnen het projectgebied, dit is het definitieve ontwerp.

Traject 3: Het contract

De voorbereiding eindigt met het opstellen van het contract voor de uitvoering van het werk. Het vastgestelde ontwerp wordt dan omgezet naar een technisch ontwerp (uitvoeringsontwerp). Het uitvoeringsontwerp samen met een omschrijving van het werk en de eisen en wensen aan de uitvoering vormen het contract. De klankbordgroep wordt betrokken bij het opstellen van het contract. Dit contract wordt dan aanbesteed om een aannemer te selecteren die het werk gaat uitvoeren. 

Klankbordgroep Reconstructie Singelring Fase 3

Na de startbijeenkomst van 12 mei 2022 is een klankbordgroep samengesteld. De klankbordgroep bestaat uit bewoners en ondernemers in en rond het projectgebied. In opzet blijft dit klankbord gedurende het project actief meedenken en adviseren. Hieronder vindt u de uitkomsten van de klankbordbijeenkomsten. 

Klankbord 9 april 2024

Tijdens de klankbordbijeenkomst van 9 april 2024 is teruggekeken op de inspraakperiode en de ontvangen inspraakreacties. Verder zijn besproken de wijzigen ten behoeve van het definitief ontwerp, zowel vanwege de inspraak als vanwege de aansluiting op het gebiedsprofiel binnenstad. Ook de verdere technische uitwerking en de uitvoering van het plan is besproken. Vanuit de klankbordgroep zijn diverse opmerkingen en aandachtpunten aangedragen. Het volledige verslag van de klankbordgroep bijeenkomst is hieronder te downloaden.  

Klankbord 20 juli 2023

In de klankbordgroep bijeenkomst van 20 juli is het voorlopige ontwerp van het project gepresenteerd. Op 14 september zal de gemeenteraad de projectkaders vaststellen waarna het voorlopig ontwerp zal worden afgerond en de inspraak van het ontwerp opgestart zal worden. Naar verwachting zal de inspraak plaatsvinden in oktober / november van dit jaar. Het volledige verslag van de klankbordgroep bijeenkomst is hieronder te downloaden. 

Klankbord 11 mei 2023

In de klankbordbijeenkomst van 11 mei wordt teruggeblikt op de vorige bijeenkomst en wordt er een terugkoppeling gegeven over het besluit van de ontwerpkaders. Ook zijn er ontwerpgedachtes toegelicht over het deelgebied Zwartbroekplein-Kapellerpoort. Als laatste is gesproken over de planning van het gehele project. Het volledige verslag van de klankbordbijeenkomst is hieronder te downloaden.

Klankbord 16 februari 2023

In de klankbordbijeenkomst van 16 februari wordt teruggeblikt op de vorige bijeenkomst en wordt er een terugkoppeling gegeven over het besluit van de ontwerpkaders. Ook zijn er ontwerpgedachtes toegelicht over het deelgebied rondom de Minderbroederssingel. Als laatste is gesproken over de planning van het gehele project. Het volledige verslag van de klankbordbijeenkomst is hieronder te downloaden.

Klankbord 20 oktober 2022

Besproken met het klankbord op 20 oktober 2022 is onder andere het resultaat van de werksessie met de commissie Ruimte op 11 oktober, de stand van zaken van het bodemonderzoek. Belangrijkste onderdeel was het overleg over de concept ontwerpkaders voor het project. Als laatste is ingegaan op het verwachte verdere verloop van het project en enkele andere vragen. 

Werksessie commissie Ruimte 11 oktober 2022

Niet de klankbordgroep maar de commissie Ruimte was de gesprekspartner de avond van 11 oktober 2011. De commissie is meegenomen in de voorgeschiedenis en planning van het project alvorens de te stellen kaders voor het project zijn doorgenomen. 

Klankbord 21 juli 2022

In de klankbordbijeenkomst van 21 juli 2022 is kort teruggeblikt op de eerste bijeenkomst, de tussendoor gegeven antwoorden op gestelde vragen en verstrekte informatie. Daarna zijn de uitgangspunten voor de kaderstelling en de aandachtspunten en voor- en nadelen per onderdeel besproken.  

Klankbord 9 juni 2022

De klankbordbijeenkomst van 9 juni 2022 was gericht op elkaar leren kennen en met welke doel en  verwachtingen men deelneemt. Vervolgens hebben de klankbordleden aangegeven wat ze goed vinden in de huidige situatie, wat moet beter of anders kan en wat ze belangrijk vinden in het proces en voor de nieuwe inrichting.

Startbijeenkomst reconstructie Singelring op 12 mei 2022

Op donderdag 12 mei 2022 om 19:30 uur was de openbare startbijeenkomst voor de Reconstructie Singelring Fase 3. Deze startbijeenkomst werd online gehouden door middel van een Webinar verzorgd door bureau Kragten. 

Tijdens dit Webinar is de aanpak en planning van het project verteld. Belangrijk in de aanpak is het betrekken van belangstellenden via de klankbordgroep. Er werden tijdens deze eerste bijeenkomst nog géén ontwerpen getoond deze worden samen met de klankbordgroep en andere gemaakt in de verdere voorbereidingen. 

Visie Singelring in de toekomst

De Singelring omvat als ruimtelijke continuïteit de historische binnenstad van Roermond. Zowel architectuur als de inrichting van de openbare ruimte stralen status en allure uit. De Singelring heeft binding met de kwaliteit van de historische binnenstad maar toch met een eigen schaal en identiteit. De Singelring vormt ook de verbinding naar de binnenstad.

Aan de Singelring wordt zowel gewoond als gewerkt. Vanuit historisch oogpunt is het wonen langs de Singelring in statige panden kwalitatief hoogwaardig. De bedrijvigheid bestaat vooral uit dienstverlening en (semi)-overheid.

Roermond heeft voor de Singelring op tijd de balans gevonden tussen leefbaarheid en uitstraling enerzijds en anderzijds verkeer en parkeren. Het verkeer wordt niet geweerd maar wordt gedoseerd en gestuurd toegelaten. Verkeer dat er moet komen kan er komen. Het overige verkeer is elders door goede maatregelen (op stads en regionaal niveau) opgelost. Hiermee heeft Roermond adequaat gereageerd op haar ontwikkeling van regionale stad naar euregionaal stedelijk centrum dat bruist, bereikbaar is en veel te bieden heeft.

Fietsers en voetgangers voelen zich weer thuis op de Singel. Op de Singels wordt weer geflaneerd en er wordt gekeken en bekeken. Voor de voetganger en de fietser is weer voldoende plaats gereserveerd en de oversteekbaarheid is goed. Dit geldt ook voor ouderen en mensen met een beperking. De Singel bruist weer door gezellige drukte. Geen drukte door rijdende en geparkeerde auto’s maar een drukte doordat meerdere gebruiksgroepen naast elkaar en door elkaar op een veilige manier de Singelring gebruiken om zich te verplaatsen, te verblijven maar bovenal om te genieten van een mooi stukje Roermond.

Dankzij het maken van robuuste keuzes in het verleden is een Singelring ontstaan die de gewenste identiteit van Roermond weer ondersteund met een knipoog naar het verleden doordat de Singelring weer oprecht de omvatting van de historische stad is met daarin haar poorten als toegang.

Wilt u op de hoogte blijven van dit project?

Als u op de hoogte wilt blijven van het verloop van dit project kunt u zich via het formulier bovenaan deze pagina aanmelden voor onze nieuwsbrief.

Met deze nieuwe aanmeldmethode voor de nieuwsbrief is het aanmelden per email niet meer nodig. Indien u zich al eerder heeft aangemeld hoeft u dit niet opnieuw te doen. 

Meer informatie

Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met: